Kasa biletowa: +48 566 424 379
CKK Jordanki: +48 516 277 831
biuro@jordanki.torun.pl
Najbliższe wydarzenie:

AKTUALNOŚCI


Aktualności

O Fortuno, niby Księżyc, nieustannie zmienna! - czyli Carmina Burana na toruńskich Jordankach

„Na palcach jednej ręki wyliczyć można okazje, przy których sala wypełniona była po brzegi tak jak dziś” - tymi słowami otwierał się koncert na zakończenie sezonu artystycznego 2017/2018 Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Z tej okazji tak licznie zgromadzona w piątkowy wieczór na jordankowej Sali Koncertowej publiczność miała okazję usłyszeć kantatę sceniczna Carmina Burana Carla Orffa - jeden z najefektowniejczych przebojów muzycznych wszechczasów.
Na początek jednak – kilka podsumowań zeszłego sezonu. 71 koncertów tylko w tym roku, poza tym 367 audycji i 97000 słuchaczy (!) – tak w liczbach prezentuje się imponujący dorobek Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej w momencie zakończenia 39 już sezonu artystycznego. „To był sezon bardzo urozmaicony.” - zapewniał w przemowie otwierającej występ dyrektor orkiestry Marek Czekała. Nie obyło się bez podziękowań dla Prezydenta Miasta Torunia Michała Zaleskiego oraz Marszałka Piotra Całbeckiego, bez których nie udałoby się zrealizować odnoszących sukcesy projektów takich jak m.in. Symfonika Familijna. Dyrektor zapowiedział również najnowszą płytę, na którą – jak gwarantował – warto czekać. Zaprosił również na przyszłotygodniowy koncert z orkiestrą z Getyngi, który już 23 czerwca na Jordankach. „Niespotykana rzecz, warto tam być. Ale warto być z nami zawsze”.
Wielkie liczby znajdują naoczne potwierdzenie w rozmachu piątkowego koncertu. Carmina Burana przeznaczona jest na ogromny aparat wykonawczy z rozbudowaną sekcją instrumentów perkusyjnych, dwoma fortepianami, chórem podzielonym wewnętrznie na 8 głosów i solistów (w tych rolach niesamowici: Karina Skrzeszewska, Hubert Stolarski oraz Taras Kuzmych). W sumie niemal 120 wykonawców przez 5 minut zdobywało scenę toruńskich Jordanek. Znalazły się wśród nich także 3 okazałe chóry - Chór Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu,
Chór Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy oraz Chór Inovroclaviensis Cantans w składzie z grupą rozczulających, ale nie mniej profesjonalnych kilkulatków.
Carmina Burana - oparta na średniowiecznym zbiorze pieśni pochodzących z XII/XIII wieku - „jest trzecim (po IX Symfonii Beethovena oraz Mesjaszu Händla) najczęściej wykonywanym programem. Mało kto wie jednak, o czym on tak właściwie opowiada” - oznajmił ze śmiechem Mariusz Smolij – zastępca dyrektora ds. artystycznych Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, który odpowiadał również za dyrygenturę piątkowego koncertu. Przybliżył więc on toruńskiej publiczności pokrótce treść poszczególnych części (a wśród nich: piękno natury, która rozbudza tęsknotę za miłością, wysławianie przyjemności życia oraz miłosna gra erotyczna) i już mogła rozpocząć się muzyczna uczta.
Dyrygent miał rację charakteryzując Carla Orffa jako lubującego się w kontraście. Podniosłość, bogactwo formy i rozmach instrumentacji uwydatnione z całą gwałtownością już od pierwszych nut w najbardziej rozpoznawalnym motywie wszechczasów „O Fortuna” (który notabene mieliśmy przyjemność usłyszeć przy okazji tego koncertu trzykrotnie za sprawą klamry kompozycyjnej i bisu) trzymają w napięciu przez niemal półtorej godziny trwania koncertu. Kompozytor po mistrzowsku operuje bowiem zróżnicowaną dynamiką – za pomocą różnorodnej gamy środków czyni kantatę jak najbardziej atrakcyjną. Od tempa po nastrój – ton poszczególnych jej części zmienia się jak w kalejdoskopie, nie dając się spłycić, ani zwięźle podsumować. Każda kolejna eskalacja ekspresji jest bardziej efektowna. Sporo tu formalnego „krzyku”, ale nie brakuje również i „szeptu” ogranego z umiejętnościami świadczącymi o mistrzostwie. Nie o ilość decybeli tu bowiem chodzi, ale o rozstrzał pomiędzy nimi i emocjonalny impakt, które on wywołuje, a o którym świadczą kilkuminutowe owacje na stojąco.

Agata Burdajewicz

FOT. materiały organizatora - Toruńska Orkiestra Symfoniczna

35411951 1861550383903126 968793860035575808 n

35429351 1861553147236183 8742587363311484928 n

35463659 1861553937236104 4367729333393948672 n

35464678 1861552423902922 6050379528625192960 n

35465347 1861550653903099 5683737128551317504 n

35488016 1861552547236243 7519415531070291968 n

Data: 2018-06-18
56
Aktualności

„Marzenia się spełniają” w CKK Jordanki

W poniedziałek, wielu najmłodszych mieszkańców Torunia miało okazję wziąć udział w niezwykłym wydarzeniu! Na scenie Centrum Kulturalno Kongresowego Jordanki gościła orkiestra symfoniczna składająca się z Instrumentalistów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. W ramach koncertu Disney „Marzenia się spełniają” muzycznie poprowadził wieczór Radosław Labahua.

Swoimi wokalami, przez baśniowe historie, poprowadzili: Katarzyna Łaska (znana między innymi z Krainy lodu, gdzie użyczała głosu Elsie), Olga Szomańska (którą również można usłyszeć w Krainie lodu), Marcin Januszkiewicz, Artur Caturian oraz Mietek Szcześniak.

Podróż śladami spełnionych marzeń rozpoczęła się od przygody Małej syrenki podczas której publiczność mogła usłyszeć tak sentymentalne utwory jak „Naprawdę chcę” głosem Katarzyny Łaski, czy „Na morza dnie” w fenomenalnym wykonaniu Artura Caturiana. Następnie artyści opowiedzieli historię Alladyna, grając między innymi „Arabską noc”, czy „Wspaniały świat”. Podczas koncertu nie mogło zabraknąć tak klasycznych utworów jak „Miłość rośnie wokół nas” (Król lew), którą zaśpiewał tego wieczoru Mietek Szcześniak, tytułowej piosenki z Pięknej i bestii, którą wokalista zaśpiewał w duecie z niesamowitą Olgą Szomańską, czy „Droga mi nie straszna” (Herkules), którą zaprezentował Marcin Januszkiewicz. Chłopcy na sali szczególnie entuzjastycznie przywitali melodie z bajki Auta. Artyści przedstawili też piosenki z najnowszych animacji, jak Księżniczka i żaba z piosenką „Prawie udało się” i najbardziej współczesna Vaiana: skarb oceanu ze znanym utworem „Pół kroku stąd”. Najmłodsza część publiczności szczególnie ucieszyła się z piosenek z Krainy lodu – „Mam tę moc”, czy „Pierwszy raz jak sięga pamięć”. Prócz wykonywania piosenek artyści (w tym i dyrygent) opowiadali o historii baśni spod marki Disney, zwłaszcza o ich muzycznych aranżacjach. W tle za występującymi artystami można było zobaczyć najważniejsze momenty z przywołanych tego wieczora baśni, wyświetlanych na specjalnie przygotowanym ekranie.

Tak niesamowity koncert nie mógł skończyć się bez bisu – artyści zaśpiewali razem sztampowy hit „Hakuna Matata”, podczas którego zaprosili całą widownie do odrobiny ruchu. Toruńskiej publiczności nie trzeba było długo zachęcać – dzieci i dorośli natychmiast pochwycili rytm, a cała sala zadrżała od wspaniałej zabawy. Również wokaliści podczas swoich występów nie powstrzymywali się od śmiałego podrygiwania. Z pełnym przekonaniem można stwierdzić, że podczas swoich występów bawili się równie dobrze jak ci, którzy ich słuchali. Podczas owacji na stojąco artyści otrzymali od publiczności upominki, w ramach podziękowań za niesamowity wieczór.

Adrianna Tokarska

Fot. Alicja Krzyżelewska

IMG 1768

IMG 1779

IMG 1788

IMG 1804

IMG 1827

IMG 1827

IMG 1855

IMG 1902

IMG 1903

IMG 1928IMG 1940

IMG 1964

IMG 2030

IMG 2038

IMG 2043

IMG 2045

IMG 2074

IMG 2100

IMG 2141

IMG 2199

IMG 2212

IMG 2263

IMG 2290

 

Data: 2018-06-13
237
Informacje

Rodo

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27  kwietnia   2016 r.  chcielibyśmy poinformować Cię o sposobach oraz zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych na naszych stronach internetowych.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Centrum Kulturalno- Kongresowe Jordanki, Al. Solidarności 1-3, 87-100 Toruń.

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu:

  • zapewnienia obsługi kanału newsletter,
  • realizacji działań sprzedażowych i marketingowych, o ile wcześniej wyraziłeś na to zgodę,
  • zapewnienia działania oraz dalszego rozwoju naszej strony internetowej, w tym właściwego zabezpieczenia Twoich danych osobowych,

Twoje dane osobowe mogą być przekazywane innym podmiotom współpracującym z Centrum Kulturalno- kongresowe Jordanki przy realizacji wydarzeń, w tym:

  • podmiotom uczestniczącym w realizacji zamówienia
  • dostawcom systemów IT, z którymi podpisaliśmy umowę powierzenia
  • audytorom
  • upoważnionym podmiotom na udokumentowany wniosek, np. policji, prokuraturze, sądom.

Posiadasz prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych i prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania. W zakresie, w jakim Twoje dane są przetwarzane w celu  wysyłania newslettera o produktach i   usługach oferowanych przez  Administratora, przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody  w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

Dane, na przetwarzanie których wyraziłeś zgodę zostaną niezwłocznie usunięte po wycofaniu przez Ciebie udzielonej wcześniej zgody.

Posiadasz ponadto prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uznasz, iż przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych, w tym  przepisy Ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.

​Klauzule informacyjne i klauzule zgody znajdują się przy rejestracji konta w newsletterze.

Kontakt do Inspektora Ochrony Danych Osobowych:   
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Data: 2018-06-12
47
Aktualności

„Requiem dla L.” – poruszający występ w CKK Jordanki

Połączenie sztuki teatralnej z poruszającą muzyką na żywo – tak najprościej można opisać spektakl „Requiem dla L.” zaprezentowany w ramach międzynarodowego festiwalu teatralnego Kontakt’18. Sztukę wyreżyserowali: kompozytor Fabrizio Cassol oraz Alain Platel.
Występ charakteryzował się szczególną atmosferą. Scenę przyozdobiono czarnymi, prostokątnymi bryłami na kształt nagrobków, które w trakcie występu służyły nieraz jako podest dla artystów. Sam występ zaczął się od pojedynczych osób przechadzających się pomiędzy niby-mogiłami. Muzycy wystąpili w ciemnych strojach dopasowanych do czarnej aranżacji sceny – jedynie w kilku miejscach przebijała biel pozostawionych na grobach kamieni. Najistotniejszym elementem scenografii był wielki ekran, na którym wyświetlała się czarno-biała, poruszająca wizualizacja. Oświetlenie było niezwykle skromne, momentami jedynym źródłem światła na sali pozostawała pojedyncza lampa oświetlająca niewielką część podium. Nawet w najjaśniejszych momentach światło pozostawało stłumione, dopełniając wzniosłą atmosferę spektaklu.
Pierwsze skrzypce w „Requiem dla L.” grała niewątpliwie muzyka. Każdy z artystów pokazał swój wyjątkowy talent i kunszt przyprawiając widownie o gęsią skórkę. Muzycy nastrojowo prowadzili publiczność od nostalgicznych, wolnych rytmów po skoczne i żywe melodie. Wokaliści czarowali niezwykłą barwą, czystym wykonaniem i zadziwiającą harmonią. Trudno powiedzieć, czy w ostatecznym wydźwięku spektakl jest bardziej radosny, czy wzruszający, ale jedno jest pewne – jest niezapomnianym przeżyciem, oddziałującym na wiele zmysłów. Jest nie tylko melodią ale i tańcem, ruchem. W przeciwieństwie do klasycznych koncertów, gdzie każdy z muzyków ma przeznaczony dla siebie kawałek sceny, podczas „Requiem dla L.” jedynie perkusista pozostawał na swoim miejscu. Pozostali artyści przeżywali graną przez siebie muzykę całym sobą – przechadzając się po scenie i tańcząc.
Tematyka spektaklu nie była łatwa. Mimo radosnych i pełnych entuzjazmu chwil pojawiały się też momenty tragiczne, a nawet przerażające. Nie szczędzono chwil wzruszeń gdy głosy artystów pobrzmiewały od wielkich emocji. Stąd po zakończonym występie na sali zapanowała chwilowa cisza. Dopiero po złapaniu oddechu publiczność nagrodziła czternastu artystów, występujących tego wieczora na scenie Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki, gromkimi owacjami na stojąco.
 
Adrianna Tokarska

Data: 2018-05-28
281
Aktualności

Spektakl „Panna bez posagu” w CKK Jordanki

W ramach międzynarodowego festiwalu teatralnego Kontakt’18, na toruńskiej scenie Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki, wystawiono rosyjską sztukę „Panna bez posagu”. Spektakl wyreżyserował Dimitrji Krymow. Przedstawiona przez niego historia jest współczesną interpretacją klasycznego dramatu autorstwa Aleksandra Ostrowskiego „Panna bez posagu”.
Historia bez ogródek opowiada o trudnym życiu biednej dziewczyny, która stoi u progu zamążpójścia. Czy ciężko znaleźć pannie bez posagu odpowiedniego narzeczonego? Początkowo zdaje się, że nie. Kilku mężczyzn jest zainteresowanych związkiem z dziewczyną, która nie przyniesie im korzyści majątkowych. Larysa – główna bohaterka dramatu – stoi przed wyborem jednego z nich. Czy ma słuchać własnego serca, czy rozsądku swojej matki? Konsekwencje, jakie dziewczyna ponosi w związku ze swoimi wyborami, znają ci, którzy mieli okazję obejrzeć tę niezwykłą sztukę w CKK Jordanki.
Cieszący się popularnością festiwal teatralny Kontakt ściągnął tego wieczora sporą publiczność, która miała okazję obejrzeć spektakl na specjalnie przystosowanej sali. Scenę powiększono i ustawiono bliżej trybun – tak, że historia toczyła się tuż przed widzami zasiadającymi w pierwszych rzędach. Atmosferę tworzyło liczne oświetlenie, nasilane i słabnące w odpowiednich momentach; dramatyczna muzyka, a nawet dające się odczuć gwałtowne podmuchy wiatru czy przypływy mgły. Najwięcej pracy włożyli jednak aktorzy – odgrywający postacie pełne życia, charyzmy i charakteru. Razem z nimi widzowie mogli przeżywać głęboki smutek dramatu i głośno śmiać się w chwilach groteski. Nie zabrakło też burzenia tak zwanej czwartej ściany, gdy aktorzy prosili publiczność o pożyczenie drobnych rekwizytów, lub gdy część widzów została poczęstowana napojem, by razem z bohaterami „Panny bez posagu” wznieść toast za Larysę. Rosyjskie dialogi zostały przetłumaczone na dwie wersje językowe – polską i angielską – do których każdy z uczestników miał dostęp dzięki rozdanym wcześniej zestawom słuchawkowym.
Po zakończonej historii sala zadrżała od gromkich i długo niegasnących owacji publiczności. Artystów nagrodzono też bukietami kwiatów.
Adrianna Tokarska
Fot. Alicja Krzyżelewska

IMG 1063

IMG 1100

IMG 1101

IMG 1109

IMG 1123

IMG 1131

IMG 1135

IMG 1159

IMG 1131

IMG 1196

IMG 1198

IMG 1203

Data: 2018-05-22
325
Aktualności

"Nasze żony" na scenie CKK Jordanki

„Nie ma monopolu na prawdę! <…> Jesteśmy ludźmi, a to oznacza, że nic nie jest do końca czarne, ani białe” – te słowa wielokrotnie padały z ust Jerzego Radziwiłowicza w kulminacyjnym monologu spektaklu Teatru Syrena pt. „Nasze żony” wystawionego w środę na scenie CKK Jordanki.

Alkohol, tłumione emocje i lęki w połączeniu z xanaxem łykanym przez nomen-omen sprawcę całego zamieszania (w tej roli Wojciech Pszoniak odpowiedzialny również za reżyserię) bez opamiętania, musiały doprowadzić do wybuchów w finale. Napięcie kreowane przez niespieszne tempo połączone z permanentną atmosferą niepokoju okazały się zupełnie uzasadnione o czym przekonała się definitywnie toruńska publiczność. Początkowy, zwodniczy „letarg i marazm” szybko przekształcił się bowiem w nerwową huśtawkę śmiechu i konsternacji. Siła „Naszych Żon” tkwi w nastrojowym kontraście; spektakl utrzymany jest w tragikomicznej konwencji, która nie pozwala widowni bezpiecznie odetchnąć, ponieważ gwałtowne dialogi – prawdziwe jak życie – nieustannie zmieniają punkty widzenia, moralne osądy i odwracają sensy. Niezwykle emocjonujący występ trzech geniuszy polskiej sceny nie tylko stanowi błyskotliwy portret charakterologiczny męskiej przyjaźni („Przyjaźń to nie lokata kapitału, ani polisa” – przekonywał nas bohater, w roli którego talentu użyczył Wojciech Malajkat), ale jest również pretekstem do refleksji nad naturą ludzką i naturalistycznym portretem tytułowego małżeństwa. Zniuansowany humor małżeński zagrany przez wyżej wymienionych panów subtelnymi środkami wyrazu, przy maksymalnym ograniczeniu przestrzeni w związku z minimalistyczną scenografią (niezmienną przez cały, prawie dwugodzinny, występ) zadziałał nadzwyczaj skutecznie. Żarty nie oscylowały bowiem klasycznie jedynie wokół antagonistycznej damsko-męskiej natury, ale wynikały z groteskowej kreacji bohaterów, którzy z upływem czasu odkrywają przed widownią, to co w nich (i w nas) najgłębiej skryte. „Destrukcyjna prawda” o której mowa w spektaklu (autorstwa Erica Assousa) doskonale oddaje wizję życia, w którym – w obliczu kryzysu – tak naprawdę wszyscy improwizujemy „oceniając głową i sercem w różnych proporcjach”. Historia tragicznego incydentu rodzącego w postaciach i widzach moralne dylematy, chodź niepozbawiona humoru, opowiedziana zostaje bez trywializacji czy banału. Nikt nie musi tu niczego udowadniać, a zwroty akcji nie potrzebują wizualnej - ekspresyjnej czy histerycznej oprawy. Przeciwnie – w „Naszych Żonach” wpierane jedynie przez eteryczne oświetlenie (Artur Wytrykus) wybrzmiewają między wierszami w nostalgicznej aurze tego niezwykle mądrego i dojrzałego spektaklu.

Agata Burdajewicz

Data: 2018-05-10
416
Aktualności

Dni Otwarte Funduszy Europejskich w CKK Jordanki

Weekend 11-13 maja upłynie w naszym centrum pod znakiem Dni Otwartych Funduszy Europejskich.

Zapraszamy do Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki!

W piątek rano we współpracy z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną zapraszamy do udziału w próbie otwartej koncertu Z Wiednia do Rosji /Mozart, Prokofiew, Borodin/ w godz. 10:00 – 10:45.

Dystrybucja bezpłatnych wejściówek na próbę otwartą w kasie centrum od dnia 8 maja 2018 r. w godz. 13.00-19.00 od wtorku do soboty.

 

Z kolei w niedzielę będzie okazja bezpłatnie zobaczyć wnętrza CKK Jordanki.

Zwiedzanie obejmuje wizytę w Sali Koncertowej, w Sali Kameralnej, jednej z garderób indywidualnych i zespołowej. Goście podczas oprowadzania mają szansę zapoznać się z historią inwestycji, funkcjonalnościami obiektu oraz zastosowanymi urządzeniami elektroakustycznymi i scenotechnicznymi.

Godziny zwiedzań: 13.00; 14.00; 15.00.

Wstęp wolny; każda grupa maksymalnie do 40 osób.

 

Z kolei wieczorem zaplanowany jest koncert "Podróże po Europie". To część obchodów przygotowanych przez Urząd Marszałkowski. Gwiazdą wieczoru będzie Krystyna Prońko, a koncert zaplanowany jest o godz. 18. Bezpłatne bilety są do odbioru w Punktach Informacyjnych Funduszy Europejskich na terenie Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Więcej informacji o koncercie TUTAJ

Data: 2018-05-08
1415
Aktualności

W maju zapraszamy na Kontakt!

„Od Wschodu do Zachodu” – tak brzmi hasło tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt. Odnosi się ono do mechanizmu cykliczności – zarówno przyrody, historii, teatru, a także idei festiwalu, który zaczynał 28 lat temu od pokazywania spektakli zza polskiej granicy wschodniej i zachodniej, tworząc niejako kanał łączności między tymi biegunami.

To, że historia jest procesem cyklicznym może być smutną konstatacją. Obserwujemy dziś wiele zjawisk niepokojących, które w przeszłości wyrządziły światu wiele krzywd, a teraz powracają bez zahamowań. Manipulacje władz, tendencje totalitarne są coraz bardziej obecne  zarówno na Wschodzie, jak i Zachodzie. Podczas Festiwalu zobaczymy spektakle, które są odpowiedzią na takie zjawiska – czasem przerażającą, a czasem groteskową, pełną ironii.

Proces wędrowania od Wschodu do Zachodu odnosi się także do współczesnego przenikania dwóch bogactw kultury – klasyki i nowoczesności. Na tegorocznym festiwalu pokażemy klasyczne opowieści w nowoczesnym, ironicznym i autorskim przedstawieniu.

Współcześnie trudno robić teatr bez plastyki ruchu, bez tańca, bez poezji ciała. Wiele ze spektakli tej edycji dotyka właśnie tego tematu. Począwszy od mistrzów, jak Alain Platel, czy młodej, ale docenionej na świecie Natalii Iwaniec, pokazujemy nowatorskie i bardzo różnorodne podejście do wykorzystania ruchu w teatrze.

Festiwal będzie żył od wschodu do zachodu słońca i jeszcze dłużej. Prezentacjom spektakli towarzyszy bogaty program imprez towarzyszących. Warsztaty artystyczne, spotkania z twórcami, czytania performatywne, lekcja ruchu Gaga – to tylko nieliczne z przygotowanych propozycji.

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt to odważne spektakle, które mają wybijać nas z dobrego samopoczucia i skłaniać do refleksji nad współczesnym światem, także nad obecnymi w nim zagrożeniami dotyczącymi każdego z nas. Stwórzmy wspólnie w Toruniu przestrzeń mądrych i twórczych spotkań oraz rozmów.

 24. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt odbędzie się w dniach 19-25 maja 2018 r. Sporo wydarzeń zaplanowanych jest w naszym Centrum.

Będą to przede wszystkim trzy spektakle:
19 maja o godz. 18.00 - Lokis
21 maja o godz. 18.00 - Panna bez posagu
24 maja o godz. 18.00 - Requiem dla L.
25 maja o godz. 18.00 - Requiem dla L.

Wokół głównej linii programowej Festiwalu KONTAKT (spektakle i wieczorne spotkania z artystami), uruchomiony zostanie nowy projekt: Laboratorium Kontaktu. Część z tych wydarzeń również zaplanowana jest w CKK Jordanki.

Pełne kalendarium wydarzeń 24. MFT Kontakt

Data: 2018-05-02
266
Aktualności

Przygrywka rozpoczęta!

„Jednego serca – tak mało mi trzeba!” - przekonywali toruńską publiczność słowami Adama Asnyka studenci warszawskiej Akademii Teatralnej w ramach jednego z dwóch spektakli muzycznych prezentowanych w środę na toruńskich Jordankach w ramach III Ogólnopolskiego Przeglądu Egzaminów i Dyplomów Wyższych Szkół Artystycznych „Przygrywka”.

W wyreżyserowanym przez Annę Srokę-Hryń porannym występie - „Jednego serca” - młodzi aktorzy zaprezentowali licznie zgromadzonej publice interpretację (autorstwa prof. Miłki Brzezińskiej) twórczości Czesława Niemena. Usłyszeliśmy nowe aranżacje zarówno przebojów takich jak „Sen o Warszawie”, jak i mniej znane kompozycji (m.in. „Ptaszek, czy „Pokój”). Artyści zjawiskowo zagospodarowali przestrzeń jordankowej Sali Kameralnej, pomimo minimalistycznej scenografii. Skromne fragmenty rusztowania służyły aktor(k)om niekiedy do kokieteryjnego podpierania się w tańcu, innym zaś razem do kreowania prowizorycznej sekcji rytmicznej – wsparcia dla akompaniującego na pianinie Dariusza Janusa. Równie zmyślnie wykorzystano niepozorne krzesła – przed finałowym, rozbrajającym wykonaniem utworu „Dziwny jest ten świat” formując za ich „tarczami” policyjny kordon w prostym, a jednak nadzwyczaj czytelnym geście przypominającym widowni o kontekście politycznym czasów Niemena. Równie nastrojowo zagrało oświetlenie – subtelnie budując doborem kolorów coraz to nowe światy, w które przenosiły nas różnobarwne głosy aktorów, niezależnie od tego czy była to „Płonąca stodoła”, czy wizja  polskiej jesieni. Ten rodzaj mentalnej podróży musiał przypaść do gustu widowni odwiedzającej w środę Jordanki. Żywiołowe oklaski, czy rytmiczne pstrykanie wraz z występującymi towarzyszyły niemal każdemu z wykonań.

Niemniej entuzjastycznie, z właściwym sobie urokiem reagowała, w znacznej części kilkuletnia, publiczność zgromadzona na drugim z występów zatytułowanym „Tu Tuwim. Piosenka dla dzieci”. W musicalowej formie studenci Wydziału Sztuki Lalkarskiej usnuli dla najmłodszych (i nie tylko), opowieści zaczerpnięte z twórczości tytułowego poety. Aktorzy pod opieką pedagogiczną Marii Żynel odmalowali nam „Cuda i dziwy” świata marzeń sennych, a w rytmie reggae zaśpiewali o „Grzesiu kłamczuchu i jego cioci” (solista w podwójnej roli obu bohaterów) oraz jego wędrówkach przez wieś z workiem piasku. Poduszki (o których potencjale jako jedynej formy scenografii widzowie mieli okazję wielokrotnie w trakcie spektaklu się przekonać), piach, gumowe kaczuszki i piankowe literki „Abecadła” latały w powietrzu nad sceną w żywiołowej choreografii. Różnorodność stylów - od ludowego zaśpiewu, poprzez scat a'la Urszula Dudziak aż po elementy jodłowania - nie pozwoliła choćby na chwilę marazmu w nieco ponad godzinnym występie.

O tym, który z zespołów Wyższych Szkół Artystycznych opuści Toruń z Nagrodą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego przekonamy się na piątkowej Gali Finałowej. Jeśli jednak poziom reszty spektakli odpowiada temu, co zaprezentowano w ramach „Przygrywki” na toruńskich Jordankach, nie zazdrościmy jurorom przeglądu trudnego wyboru.

Agata Burdajewicz

Data: 2018-04-26
262
Aktualności

Toruń za pół ceny również w CKK Jordanki

W najbliższy weekend w Toruniu odbędzie się czternasta już edycja akcji „Toruń za pół ceny”.
Organizatorami są Urząd Miasta Torunia oraz MELORADIO 92,8 fm, a jednym z miejsc, w którym będzie można skorzystać z przedsięwzięcia jest CKK Jordanki.

Podobnie jak w poprzednich edycjach serdecznie zapraszamy na zwiedzanie budynku naszego Centrum. Dla wszystkich chętnych przewidzieliśmy taką możliwość w najbliższą sobotę (21 kwietnia) o godz. 10, 11 i 12.
Zwiedzanie trwa 30-45 min.
Cena standardowa: 5 zł. Cena po rabacie: 2 zł 50 gr.
Serdecznie zapraszamy!

Szczegółowa informacja o akcji

Oprócz tego polecamy też propozycje naszych partnerów:

ADRIA - Ludzie Inteligentni

Musica Graciana

Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Data: 2018-04-19
496
Aktualności

„Serca na odwyku” na scenie CKK Jordanki

We wtorek, w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki, odbył się przedpremierowy spektakl komedii „Serca na odwyku”. Na scenie, dla toruńskiej publiczności, wystąpili: Cezary Żak, Katarzyna Żak, Hanna Śleszyńska i Michał Piela.
Autorem „Serc na odwyku” jest Murray Schisgal, a polską wersję zaprezentowaną tego wieczora wyreżyserował grający w przedstawieniu Cezary Żak. Dwuaktowa sztuka przeplata wątki romansu i komedii choć nie zabrakło też nostalgicznych momentów. Aktorzy poruszali tematykę skomplikowanych relacji damsko-męskich, opowiadali o tragicznych zawodach miłosnych, jednak w ostatecznym wydźwięku, przez swoje podejście do życia, wciąż napawali optymizmem. Sarkastyczne przedstawianie małżeństw, randek i romansów przeplatało się ze smutnymi stronami zakochania.
Organizatorzy zadbali o to, by całkowicie przeobrazić scenę Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki. W nastrojowym oświetleniu publiczność mogła podziwiać wnętrza amerykańskich mieszkań, które zagościły tego wieczora na scenicznych deskach. Przemyślany wystrój i dbałość o każdy szczegół otoczenia pomógł widowni poczuć wyjątkowy klimat historii satyryczno-miłosnych.
Mogłoby się wydawać, że w trakcie spektaklu nie ma miejsca na integrację z publicznością. Jednak aktorzy „Serc na odwyku” przełamali tak zwaną czwartą ścianę i dali widowni okazję choćby do rytmicznego klaskania wpasowującego się w tok opowiadanej historii. Nie mogąc zdradzić szczegółów fabuły i wizji artystycznej reżysera mogę tylko powiedzieć, że rolę aktorów nie raz zaskoczą. Wybierając się na „Serca na odwyku” będzie można posłuchać śpiewu jednego z aktorów, czy podziwiać kunszt taneczny innych. W tajemnicy nadmienię też, że komedia nie kończy się wraz z ukłonami aktorów, a odprowadza publiczność pod samo wyjście z sali – jednak by dowiedzieć się dokładnie o czym mówię, trzeba być na tej błyskotliwej i interesującej sztuce.
Po zakończonym występie publiczność długo dziękowała za wspaniałą zabawę owacjami na stojąco. Aktorzy musieli ponownie wychodzić na scenę, by przyjąć długo niegasnące uznanie w postaci oklasków. Każdemu z obsady wręczono także kwiaty, jako podziękowanie za zapewnienie wysokiej jakości rozrywki.

Adrianna Tokarska

Fot. Alicja Krzyżelewska

IMG 3711

IMG 3712

IMG 3716

IMG 3718

IMG 3721

IMG 3724

IMG 3732

 

Data: 2018-04-18
223
Aktualności

Konferencja językowa Evolang XII

Evolang to międzynarodowa konferencja poświęcona tematyce ewolucji języka. Co dwa lata znawcy dziedzin językoznawczych spotykają się w wybranym miejscu by przedyskutować najważniejsze i najbardziej aktualne problemy językowe. W tym roku, dwunasta edycja tego wydarzenia, odbywa się w Toruniu.

Pierwszego dnia konferencji zainteresowani w temacie studiów językoznawczych mogli zebrać się w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki. Na samym początku uroczyście przywitał wszystkich Wojciech Wysota reprezentujący Uniwersytet Mikołaja Kopernika, we współpracy z którym konferencja Evolang odbywa się w Toruniu. Po nim głos zabrał zastępca prezydenta Torunia – Andrzej Rakowicz, który wyraził nadzieję, że każdy uczestnik wydarzenia znajdzie czas na zwiedzenie naszego pięknego miasta. Po nim słowem powitania podzieliła się Erika Cartmill, jedna ze współorganizatorów konferencji, która zaskoczyła wszystkich wypowiadając kilka pierwszych zdań swojego wystąpienia po polsku. Zanim na scenę wszedł główny mówca tego dnia, głos zabrała jeszcze Christine Cuskley z Instytutu Wymiany Naukowej z Włoch.

Głównym punktem pierwszego dnia konferencji Evolang XII, był wykład Human and Pre-human Culture and Evolution of Language (Kultura ludzi i ich praprzodków a ewolucja języka). Wygłosił go Andrew Whiten, ze szkockiego Uniwersytetu w St Andrew, specjalizujący się w rozwoju kultury. W swoim przemówieniu skupił się na trzech aspektach: ewolucyjnym pochodzeniu kultury, werbalnym i niewerbalnym aspekcie kultury oraz powiązaniu ewolucji kultury z ewolucją języka. Niezwykle ciekawie połączył on swoje badania przeprowadzane na grupie dzieci, z podobnymi badaniami zachowań wśród szympansów. Andrew Whiten dzielił się ze słuchaczami wnioskami z wielu ciekawych eksperymentów, które pomogły mu zbadać mechanizmy nauki poszczególnych zachowań wśród ludzi i szympansów. Podkreślił przepaść dzielącą komunikację zwierzęcą od języka ludzkiego, jednak zaznaczył, że kultura zwierząt i ludzi może być mostem łączącym te dwa światy, co udowodnił w dalszej części swojego wystąpienia. Ciekawe, a przede wszystkim pomocne, były krótkie filmiki wplecione w treść prezentacji, przedstawiające główne momenty przeprowadzonych przez naukowca eksperymentów. Po skończonym wykładzie Andrew Whiten odpowiedział na parę pytań zadanych przez słuchaczy.

Przy okazji inaugurującego dnia konferencji Evolang XII, w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki, zaprezentowali się też zaproszeni goście. Każdy z nich w krótkiej, czterominutowej prezentacji mógł przedstawić najważniejsze obszary swoich zainteresowań z dziedziny językoznawstwa i zachęcić słuchaczy do udziału w swoim panelu podczas kolejnych dni konferencji. W związku z dużą ilością tematów i ograniczeniami czasowymi niektóre tematy przedstawiane będą, w następnych dniach wydarzenia, równocześnie. W związku z tym zaprezentowane pierwszego dnia zajawki przygotowanych wykładów były szczególnie pomocne. Tegoroczna konferencja będzie bogata w fora zahaczające o wiele dziedzin naukowych, które z początku mogą wydawać się odległe od tematów językowych, jednak pozostają z nimi ściśle związane, jak: muzyka, genetyka, biologa czy antropologia. Przy okazji każdej z prezentacji prowadzący zadbali o to, by dać możliwość na zadanie krótkiego pytania komuś z publiczności.

Po przerwie na posiłek, który dla uczestników konferencji został przygotowany również na terenie Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki, zwieńczeniem wieczoru był występ kwartetu smyczkowego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Taka forma uroczystego zakończenia wieczoru przypadła do gustu wielu uczestnikom. Goście licznie zgromadzili się na zmienionej z poprzedniego wystroju sali, by posłuchać nastrojowych utworów zagranych przez Izabelę Bogusz (pierwsze skrzypce), Grzegorza Bogusz (drugie skrzypce), Martę Wroniszewską (altówka) i Karola Wroniszewskiego (wiolonczela). Bez wystawnych dekoracji i w skromnym oświetleniu zespół pozwolił wybić się na pierwsze miejsce swojej muzyce. Przedstawiono repertuar z przekroju różnych epok, zaczynając od muzyki baroku, a kończąc na utworach współczesnych. Nie zabrakło najbardziej znanych kompozycji Bacha, Beethovena czy Mozarta. W wyjątkowy i baśniowy klimat przeniósł słuchaczy utwór „Beauty and the Beast”, który w wykonaniu kwartetu brzmiał niezwykle romantycznie i wzruszająco. Nieoczekiwanym elementem był zagrany w całości bez użycia smyczków utwór „Plink, Plank, Plunk”. Koncert zakończył się bisem, o który długimi oklaskami poprosiła oczarowana publiczność.

Adrianna Tokarska

Fot. Alicja Krzyżelewska

IMG 3584

IMG 3607

IMG 3628

IMG 3637

IMG 3641

IMG 3664

IMG 3679

IMG 3697

Data: 2018-04-17
235